De Mexicaanse miljardair Carlos Slim heeft 40 miljoen dollar (circa 31 miljoen euro) geïnvesteerd in de muziekapp Shazam. Dat meldde de Britse krant Financial Times zondag.
Shazam zal standaard worden geleverd op toestellen van América Móvil, het Latijns-Amerikaanse telecombedrijf van Slim. De waarde van Shazam wordt door een anonieme bron van de Financial Times geschat op 400 miljoen dollar.
Shazam is een programma voor smartphones en tablets, dat muziek kan herkennen. Op basis van een fragment vertelt de app de gebruiker de titel van het betreffende nummer en de naam van de uitvoerende artiest. Sinds september 2012 kan de app ook sommige tv-programma’s herkennen op basis van geluid.
Slim hoopt dat zijn klanten met de app meer internet op hun telefoon gaan gebruiken. In Nederland heeft Slim 28 procent belang in KPN. Hij wilde dat bedrijf overnemen, maar dat lijkt voorlopig niet door te gaan.
Shazam heeft eerder aangegeven te streven naar een beursgang in 2014.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl